Pauli Hanhiniemi Foorumin päävalikko Pauli Hanhiniemi
Keskustelufoorumi

OhjeOhje    HakuHaku    KäyttäjälistaKäyttäjälista    KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät    fchat fChat  RekisteröidyRekisteröidy  
  KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot    Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit    Kirjaudu sisään Kirjaudu sisään 

Naisten musiikkia?

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Pauli Hanhiniemi Foorumin päävalikko -> Musiikki
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Päivi
Tosimegarokkari
Tosimegarokkari

LähetäLähetetty: 21.12.04 13:00    Viestin aihe: Naisten musiikkia? Vastaa lainaamalla viestiä

Eräs entinen poikaystäväni väitti minulle, etteivät naiset kuuntele Kolmatta Naista. Olin hänen sanoistaan ällistynyt, koska siihen asti kaikki tuntemani KN fanit olivat olleet naisia. Ehkä hän kuitenkin oli osittain oikeassa. Ainakin jos katsoo Lauteilla-dvd:n yleisözoomauksia: suurin osa yleisöstä näytti olevan miehiä.

Kun olin ekaa kertaa Perunateatterin keikalla, yleisö koostui silloin enimmäkseen miehistä. Vuosien varrella tilanne on muuttunut ja Ontherocksin keikalla yleisössä näytti olevan miehiä ja naisia saman verran.

Voisiko olla niin, että Perunateatterin musiikki usein selkeän miehisistä sanoituksista huolimatta olisi ajan myötä muuttunut enemmän naisiin vetoavaksi? Perustelisin väitettä etenkin Kaikki rakkaudesta -levyllä ja sen lähes universaalisella tavalla käsitellä rakkautta ja ihmissuhteita. Lisäksi Pauli on kertonut tutustuneensa naiselliseen puoleen itsessään, sen täytyy vaikuttaa hänen sanoituksiinsa.

Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lissu
Hevikäyttäjä
Hevikäyttäjä

LähetäLähetetty: 21.12.04 23:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minuun on aivan alusta asti kyllä iskenyt KN, vaikka levyhankinnat jäikin vähemmälle siihen aikaan. Bändiin minut tutustutti ystäväni, nainen hänkin. Kumpikin tykästyi bändin alkuaikojen (2 tai jopa 3 ekaa levyä) ränttätänttämeno. Mä edelleenkin valitsen levypinkasta mieluiten Hikiset siivut, jotenkin se on kokonainen. Ja alkaa aivan mieeeelettömän seksikkäällä biisillä Laughing.

Mutta joo. PT:n keikoilla, joilla olen ollut (kaikki olleet Oulussa), on enemmistö ollut kyllä miehiä. Muutenkin musiikkimakuni taitaa olla jotenkin miehinen, monet näistä naisten tykkäämistä Laurapausineista ym. on mulle ihan yhdentekeviä. Esimerkki ei ollut ehkä parhaasta päästä, mutta kuitenkin.

Tuskin minä kuitenkaan PT:tä diggailisin, jos Pauli ei olisi laulamassa ja sanoittamassa (anteeksi pojat!). Olen lueskellut täältä, että joku muukin täällä pitää bändistä erityisesti tästä syystä. Paulilla on ääni, joka vie minulta jalat alta. Onneksi keikoilla olen kuitenkin pysynyt pystyssä... Toistaiseksi mua ei myöskään ole häirinnyt biisien mahdollisesti miehekäs aihepiiri. Pikemminkin virkistävää, ettei aina vain lauleta siitä iänikuisesta rakkaudesta. Vaikka kyllä mä tästä uutuudestakin tykkään kovasti paljon.
anja
Tosimegarokkari
Tosimegarokkari

LähetäLähetetty: 19.2.05 2:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ai että eivät naiset kuuntele Kolmatta naista ja miksiköhän ei. Minä olen aina ollut aivan hullaantunut ja ex-avomieheni taas ei.
Mutta täytyy kyllä myöntää Lissun tavoin että Pauli on suuri syy siihen. En tiedä miksi. Hänen äänensä on seksikäs ja katse vie jalat alta. Jos Pauli perustaisi uuden yhtyeen ja jättäisi Perunateatterin(toivottavasti hän ei tee sitä), seuraisin oitis mukana.

Viimeinen muokkaaja, anja pvm 19.2.05 22:52, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
pyh
Tosikäyttäjä
Tosikäyttäjä

LähetäLähetetty: 19.2.05 10:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Naiset ja miehet kuuntelee 3N:n musiikkia. Sanoituksissa on jätkämäinen ote, eipä näkökulma vois tietysti kovin naismainen ollakaan. Pauli on sanoittajana aivan omaa luokkaansa, mielestäni maailmanlaajuisestikin.
Teksteissä minuun vetoaa rehelllisyys, puhuttelevuus, se, miten asia, kuin asia sanotaan niin, että itse saa kokemuksen siitä, että juuri noinhan se on. Niin yksinkertaista.

Mitä Pauliin tule, hän on kyllä karismaattinen, tilan ja tilanteen haltuunotava ja kyllä, bonuksena vielä hyvännäköinenkin. Leaderin roolin omaava jotenkin luonnostaan. Jo 3N aikoihin.

Mä pidän Paulista myös siksi, ettei hän tarvi mitään maneereja, eikä yleisöä kosiskelevaa lässytystä keikoilla musiikin tueksi. Hyvät välispiikit, ei mitään puheitä biisien välilläkään, jos siltä tuntuu. Onko kukaan nähnyt Paulin tai bändin"laulattavan" yleisöä? En mä ainakaan, luojan kiitos. Musiikki on vaan niin hyvää. Voin sanoa ihan suoraan, että sekä 3N että PHPT on ihan oikeasti ohjanut mun elämää, ajatuksenkulkua vaikkapa notkoissa elämäni aikana.

Mieheni, joka on kolunnut kanssani 3N:n keikkoja jo 80-luvulla, pitää em. bändien musiikista, vaikkei ole niin hurahtanut. Hyvänä näiden bändien musiikin mittarina pidän myös meidän parin alle kouluikäisen lapsen pyyntöjä siitä, että katotaanko sitä DVD:tä, jossa on se" hassu partanen setä ", laulavat itsekseenkin biisejä tyyliin " valehtelisin, jos väitäisin... " Jumpatkin tulee lapsilla hoidettua, kun tanssivat Ratinan keikan tahtiin ja haeskelevat äitiä ja isää yleisön joukosta...
Takaisin alkuun
kirsi
Tosimegarokkari
Tosimegarokkari

LähetäLähetetty: 20.2.05 1:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Naisten musiikkia?????
Mitä se on????

Ei ainakaan Hanhiniemen musiikki.Mä olen aina kuunnellut Hanhikin musaa oli bändinä ollut 3N tai Perunateatteri.

Eikä musta Paulin sanotukset oo jätkämäisiä,vaan ajoittain jopa erittäin herkkiä ja koskettavia.
Just sellaisia jotka vetoo muhun ja saa ajattelemaan.Oon monta kertaa biisien soidessa jupissu itekseni "just niin, niinhän se on".

Ja Pauli itessään on lumoava jollakin sanoinkuvaamattomalla tavalla.
Hän on luonnollinen eikä mielistele yleisöään, ehkä se on sitä karismaa.

Hän antaa itsestään kaiken-ota tai jätä. Mahtava tyyppi.
pyh
Tosikäyttäjä
Tosikäyttäjä

LähetäLähetetty: 20.2.05 12:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mielestäni jätkämäisyys ei sulje pois herkkyyttä tai koskettavuutta. Luulenpa, että Paulin sanoitukset kertoo miesten sisäisestä ajatusmaailmasta, ei kai miehet loppuviimeksi mitään putkiaivoja ole, voi olla? Ei kai herkkyys ole meidän naisten yksinoikeus? Jotain pelkästään naismaista?

3N:n ja PT:n monissa teksteissä on jätkämäinen ote , tarkoitan tällä rilluvuosia naissekoiluineen, -seikkailuineen, viinanjuomisineen, miesten välisine ystävyyden pohdiskeluineen. Maaseutunäkäkulma on läsnä. Vaikkapa "Paskanhajua "- biisi on loistava maaseutukuvaus. Voi melkein haistaa lannoitetun pellon hajun.

PT:n ekalla levyllä, vol 1:llä on mielestäni tätä poikamiesvuosien ajattelutapaa myös, toki muunkin aiheisia hyviä biisejä. Uusin kiekko on ehkä "kypsempää tavaraa".

" Ei tää se päivä oo, että vois oottaa, että ihme tapahtuu. Ei tänään se päivä oo, että räntäsade mannaksi muuttuu. Tänään mennään tätä elämää, vaik se etoo ja närästää. Katkoviivaa pitkin eletään, mä en sano enempää..."
Takaisin alkuun
anja
Tosimegarokkari
Tosimegarokkari

LähetäLähetetty: 20.2.05 13:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kirsi kirjoitti:

Ja Pauli itessään on lumoava jollakin sanoinkuvaamattomalla tavalla.
Hän on luonnollinen eikä mielistele yleisöään, ehkä se on sitä karismaa.
Hän antaa itsestään kaiken-ota tai jätä. Mahtava tyyppi.

Hyvin sanottu Kirsi, juuri tätä tarkoitan minäkin, mutta en osaa ilmaista itseäni näin hyvin. Kaikenlaisia hienoja ajatuksia syntyy esim. kahvikupin ääressä tai kävelylenkillä, mutta sitten kun koneelle pääsee, niin pää on aivan tyhjä.
Pauli on siis aito ihminen, jolla on itsetunto kohdallaan, ja juuri siksi niin ihana. Siitä ehkä johtuu tämä suosio, jota on ollut jo kakskyt vuotta (en ole varma onko ihan niin pitkään, kun en nyt muista vuotta milloin Kolmas nainen perustettiin). Minulle on syntynyt sellainen kuva, että me foorumilaisetkin olemme tällaisia aitoja ihmisiä, seura tekee kaltaisekseen. Emme kuvittele olevamme muita ihmisiä parempia, mutta emme kyllä yhtään huonompiakaan.
Takaisin alkuun
Päivi
Tosimegarokkari
Tosimegarokkari

LähetäLähetetty: 20.2.05 14:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen edelleen sitä mieltä, että entinen poikaystäväni oli väärässä väittäessään, että Kolmas Nainen on miesten musiikkia. Miten bändi olisi ikinä saavuttanut niin suurta suosiota olemalla vain miesten musiikkia? Eikö tällainen lähtökohta musiikkiin ole hieman pielessä? Musiikkia, kuten muutakaan taidetta, ei taideta tehdä pelkästään miehille tai naisille.

Paulin taito sanoittajana ilmenee juuri siinä, että hänen tekstinsä vetoavat sekä miehiin että naisiin - meihin kaikkiin. Ja monissa biiseissä on vain sinä ja minä, sukupuolesta ei kerrota mitään. Tällaisiin teksteihin on helppo eläytyä. Mutta myös esim. Jätkä taksissa -biisi, jossa selkeästi tuodaan esille sukupuoli, on ainakin minulle naisena samastumisenkohde. Tosin olen joskus kuullut, että myös naisia puhutellaan jätkinä. Aivan hyvin voin kuvitella itseni taksissa tai itseni siksi toiseksi, jonka luota jätkä on lähtenyt.

Lissu
Hevikäyttäjä
Hevikäyttäjä

LähetäLähetetty: 20.2.05 23:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

pyh kirjoitti:
Mä pidän Paulista myös siksi, ettei hän tarvi mitään maneereja, eikä yleisöä kosiskelevaa lässytystä keikoilla musiikin tueksi. Hyvät välispiikit, ei mitään puheitä biisien välilläkään, jos siltä tuntuu. Onko kukaan nähnyt Paulin tai bändin"laulattavan" yleisöä? En mä ainakaan, luojan kiitos. Musiikki on vaan niin hyvää. Voin sanoa ihan suoraan, että sekä 3N että PHPT on ihan oikeasti ohjanut mun elämää, ajatuksenkulkua vaikkapa notkoissa elämäni aikana.

Joo, mä pidän tästä myös aivan erityisesti, ettei yleisöä kosiskella tai laulateta. Kävin Kajaanin-keikalla tammikuussa ja musta oli aivan mahtavaa, että välillä biisit vain seurasivat toisiaan, lennosta.

Ja mitä tuohon toiseen ajatukseen tulee, niin hyvin usein sitä ainakin mielessään lainailee biisien sanoituksia, kun omaa elämäänsä ajattelee.

"Tästä pääsee ainoastaan eteenpäin..." Pikkutaivas/Molskille

Toi Molskille on viime aikoina liikuttanut suunnilleen vedet silmiin, vaikka en edes tiedä, onko mulla mikään niin mahdottoman pielessä, paitsi työelämä potkii jatkuvasti päähän enkä löydä siinä omaa paikkaani sitten millään.
Tyttö taksissa
Hevirokkari
Hevirokkari

LähetäLähetetty: 21.2.05 12:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

pyh kirjoitti:
Mielestäni jätkämäisyys ei sulje pois herkkyyttä tai koskettavuutta. - - Ei kai herkkyys ole meidän naisten yksinoikeus? Jotain pelkästään naismaista?

Nimenomaan. Tämä pisti silmään joissain uutta levyä koskevissa jutuissa, tyyliin "Hanhiniemi löysi naisen sisältään". Ehkä hän on itsekin sanonut näin, mutta tosiaan, koskeeko rakkaus, tunteet ja herkkyys vain naisia? Tuskinpa. Ja onko Kaikki rakkaudesta muka ensimmäinen levy, jossa Hanhiniemi on paljastanut herkempiä puoliaan? Sallikaa mun nauraa.

Ja niin, vaikka puhuttaisiinkin ns. miehisistä asioista, ei se sulje pois yleisinhimillisyyttä. Kyllä ne on laskettavissa yhden tai korkeintaan kahden käden sormilla ne Hanhiniemen tekemät tekstit, joihin minä en samaistu tai jotka koen vieraammiksi. Jääkööt ne biisit ihan rauhassa miesten keskinäisen yhteenkuuluvuuden vahvistajiksi, niitäkin tarvitaan. Mutta suurin osa biiseistä on kyllä omiaan koskettamaan ketä tahansa.

Varmasti ulkomusiikillisetkin seikat on tuoneet Perunateatterille ja Kolmannelle Naiselle paljon faneja, ja mikäs siinä. Mutta varmasti kaikki tosifanit, niin naiset kuin miehet, osaavat arvostaa koko pakettia: musiikkia, tekstejä, karismaa, persoonaa, arvomaailmaa, yleistä olemisen ja tekemisen meininkiä.
anja
Tosimegarokkari
Tosimegarokkari

LähetäLähetetty: 21.2.05 12:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin, kyllä minäkin olen sitä mieltä että kaikki lähtee siitä itse asiasta eli musiikista vaikka en tuossa aiemmassa viestissä siitä mitään maininnutkaan. Kuka sitä nyt jaksaisi katsoa kaunista naamaa joka päästelee suustaan pelkkiä tyhjänpäiväisyyksiä.
Takaisin alkuun
kirsi
Tosimegarokkari
Tosimegarokkari

LähetäLähetetty: 21.2.05 17:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin ovathan miehetkin herkkiä-tottakai.MUTTA miksi se on niin vaikeeta tuoda julki tunteitaan saati puhua niistä.
Onko suomalainen mies kasvatettu kovaksi paskaksi.Ei puhuta ei itketä vaikka sielu mätänis.MIKSI????

Olen eronnut just yhestä jöllikästä ei osannut puhua.Ei silloin voi auttaakaan.
Siksi musta Paulin tekstit on niin elämänläheisiä ja aitoja.
otteita elävästä elämästä.
anja
Tosimegarokkari
Tosimegarokkari

LähetäLähetetty: 21.2.05 20:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Totta on että tytöt ja pojat kasvatetaan Suomessa vieläkin erilailla. Ja miehet luulevat ilmeisesti että naiset haluavat heidän olevan kovia, miehet ei saa itkeä jne. Mutta minä uskon vakaasti että Suomestakin löytyy herkkiä ja keskustelutaitoisia miehiä, ei vain ole omalle kohdalle sattunut.

Surun kyyneleet voi tuuleen itkeä
ja hukata elämän taikaan.
Ilon kyyneleet voi liinaan kätkeä
ja ottaa mukaan uuteen aikaan.
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Pauli Hanhiniemi Foorumin päävalikko -> Musiikki Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia

Sivu 1 Yht. 1

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa