Pauli Hanhiniemi Foorumin päävalikko Pauli Hanhiniemi
Keskustelufoorumi

OhjeOhje    HakuHaku    KäyttäjälistaKäyttäjälista    KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät    fchat fChat  RekisteröidyRekisteröidy  
  KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot    Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit    Kirjaudu sisään Kirjaudu sisään 

Jerusalemin suutari

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Pauli Hanhiniemi Foorumin päävalikko -> Musiikki
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
dixi
Rokkari
Rokkari

LähetäLähetetty: 12.9.05 13:39    Viestin aihe: Jerusalemin suutari Vastaa lainaamalla viestiä

Uutta sanoitusta analysoitavaksi:

Mistä teksti mielestänne kertoo? Minulle tulee ainakin mieleen keikkailun rasitteet. Pitkän aikaa olen miettinyt, että mikäs mies tämä suutari on kun tulee Lähi-idästä saakka, mutta vasta hetki sitten tuli mieleen että tämän biisin Jerusalem taitaa ollakin paikka Joensuun lähistöllä...

Laulun sanat poistettu, koska kokonaisten tekstien julkaiseminen on laissa kielletty. Lyhyitä lainauksia saa tehdä. Poistaminen jäänyt jostain syystä tekemättä, joten tein sen nyt. -Juha, 23.02.06
Haukka
Tulokas
Tulokas

LähetäLähetetty: 16.9.05 9:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tähän alustuksena seuraavaa. Musta tuntuu että Pauli Laughing on tälläinen modernin "kaikista uusimman testamentin" kirjoittaja. Tällä tarkoitan sitä että tarinat ovat monesti hyvinkin opettavaisia, vertauskuvallisia ja tulkittavissa monella tapaa. Itse en ole kovin uskonnollinen enkä Paulistakaan tiedä, vaikka välillä "säikytään järvellä jeesusta" jne ja toisaalta "jossain julkaistaan uusi koraani tai raamattu, kansa uskoon ja seuraa, seuraaja sekoaa", mutta sillä ei liene merkitystä, sillä uskokoon kukin mihin haluaa. Persoonia ja näkijöitä tänne kaivataan ja Pauli orkestereinensa on yksi tälläinen.

Mutta asiaan. Mä olen kuullut ja ymmärtänyt tämän tarinan siten että Raamatussa on tarina, josta seuraavassa modernisoitu versio. Asiavirheet voidaan laittaa allekirjoittaneen tietämättömyyteen uskonnon asioista.

Eli, Barabbaalle Evil or Very Mad huutoäänestyksen (modernia demokratiaa?) "hävinnyt" jeesus Crying or Very sad kantaa ristiään golgatalle. Kesken matkan "huikoo" ja jeesus pyytää "huikkaa" vastaantulijalta. Vastaantulija "tämä suutari" 8) toteaa, jottei tätä leiliä ole tehty jaettavaksi. Jeesus manaa miehen alimpaan h********n ja järjestää tälle "isäukkonsa" Twisted Evil avittamana "katalimman" tuomion, eli ikuisen elämän Twisted Evil . Nyt tämä suutari on siis täällä meidän hyvinvointivaltiossa sokoksella keikalla.

On siinä hommaa korjata 2000 vuotta kenkiä!

Teksti on minusta taas loistava näyte Paulin mielikuvituksesta ja huumorintajusta ja luomiskyvystä tehdä tarina joka koskettaa!

KIITOS! Wink
Tyttö taksissa
Hevirokkari
Hevirokkari

LähetäLähetetty: 22.9.05 9:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla ei uskonnonopetusta saamattomana ole noin tarkkaa tietoa Raamatun sisällöstä, joten olen tulkinnut tämän tekstin ihan maallikkonäkökulmasta.

Juuri tuota suutari-kohtaa lukuun ottamatta tuo tekstihän on aika realistinen, eli itse en näe siinä sen symbolisempia tai kätketympiä merkityksiä. "Se lyö se aivoton, vaikka lyöty on" voisi viitata rakkaussuruun tai johonkin muuhun, vaikkapa sitten yrittämisen sinnikkyyteen keikkailu- tai millä tahansa muulla rintamalla. Matkalainenhan tässä joka tapauksessa on tien päällä. Ehkä sydämen lyöminen on vaan sitä että jaksaa sinnikkäästi paarustaa eteenpäin vaikkei oikeastaan jaksaisi.

"Aamu on lauantai(n), jos saa makkarasta ennustaa" on yksi suosikkikohtiani. "Joku kahviakin joi, muttei suositella voi." Tilanteen ja tunnelman näkee ja kuulee sielunsa silmin/korvin. Jotenkin olen aina kuvitellut tämän johonkin huoltoaseman kahvilaan, en tiedä miksi. Tässä kaikessa on väsymyksen ja nuhjuisuuden tunnelma, mutta huvittuneesti kuvattuna. Kaikki on tätä samaa vanhaa paskaa, mutta silti tästä tykkää. Näin minä sen ymmärrän.

Ainoa hämärämpi elementti biisissä on juuri tuo Jerusalemista tuleva suutari. Itse en ole sitäkään juuri tulkinnut sen ihmeemmin, muuta kuin hieman absurdina, hauskana ja yliluonnollisena elementtinä arkirealismin keskellä. Samalla tavalla kuin yöllä sielu ylös livahtaa vapaaksi komentajastaan - tämä kohtahan eroaa noista lauantaimakkaroista samalla tavalla. Kuitenkin yöllinen vapaus on hetkellistä vaan, ja Jerusalemin mieskin on proosallisesti Sokoksessa keikalla. Ylevä ja arkinen yhdistyy, ja se on sekä hupaisaa että surumielistä.

"Yöksi ruumiit kiedotaan virttyneeseen lakanaan." Tuossakin katkelmassa on monta mielenkiintoista asiaa. Ensinnäkin ruumiit kiedotaan, niin kuin ne olisivat kuolleita. Ruumis on tavallaan vain paketti, jossa sielua kuljetetaan, tahdoton möykky, jolle tehdään asioita ja joka säilötään yöksi jonnekin. Sielulla on oma tahtonsa, ja se kulkee minne haluaa, ruumiista riippumatta. Ja sitten tuo pieni sana "virttynyt". Sekin luo samaa tunnelmaa lauantaimakkaran, pohjaan palaneen kahvin ja Sokoksen kanssa. Puitteet ovat arkirealistiset, mutta niissä tapahtuu ihmeellisiä asioita.

Kaiken kaikkiaan tämä on yksi lempibiiseistäni Kolmannen Naisen tuotannossa. Ihmeesti noista teksteistä tosiaan huomaa asioita, kun alkaa tutkia Smile
Päivi
Tosimegarokkari
Tosimegarokkari

LähetäLähetetty: 22.9.05 10:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kolmas Nainenhan oli tunnettu mm. erittäin ahkerasta keikkailustaan. Ikuisesti liikkeellä oleva Jerusalemin suutari viittaa mielestäni fiilikseen siitä, että tämä bändi on jo keikkaillut paljon ja se jatkuu aina vaan. Ja että keikkapaikaksi käy vaikka Sokos. Lohtua tähän ikuiseen keikkailuun tuovat yöt, jolloin sielu vaeltelee vapaasti.

On muuten ainakin tiibetiläinen uskomus, että sielu öisin irtaantuu ruumista, mutta on siihen sidoksissa "langan" avulla. Siksi siis toisinaan on vaikea herätä, koska sielu liihottelee vielä jossain kaukana. Wink

Ehkä tässä biisissä kuitenkin näkyy jonkinlainen väsymys Kolmantena Naisena olemiseen ja siihen liittyviin kuvioihin. Ja huomattakoon, että Jerusalemin suutari on Onnen oikotiellä -levyllä, jonka ilmestymisen jälkeen bändi hajosi.
Juha
Moderaattori
Moderaattori

LähetäLähetetty: 22.9.05 11:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minäpäs muistan, kun joskus Kolmannen Naisen hajoamisen jälkeen Pauli ja Sakari esitti Jerusalemin suutarin jousiorkesterin kera jossain hyväntekeväisyyskonsertissa, joka tuli myös radiosta suorana, niin Pauli kuulutti silloin kappaleen olevan toiselta nimeltään Aamu halvimman hintaluokan matkustajakodissa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vastaantulija
Rokkari
Rokkari

LähetäLähetetty: 21.11.05 0:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tää biisi on just hyvä esimerkki niistä sanoituksista, jotka ei heti aukene ja hyvä niin. Kuulin just että yks lasten leikki on nimeltään Jerusalemin suutari. se on tuolileikki, jossa on yks tuoli vähemmän kuin leikkijöitä, jotka pyörii tuolien ympärillä esim. musiikin soidessa ja sitten kun musa lakkaa niin yks jää ilman tuolia ja joutuu pelistä pois jne. jne. Eli varsinainen lasten "nopeet syö hitaat" - tai "heikoin lenkki"-leikki! En nyt tiedä onks tällä mitään tekemistä biisin kans mut tuli vaan mieleen.
Takaisin alkuun
Sari
Tosimegarokkari
Tosimegarokkari

LähetäLähetetty: 21.11.05 1:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tämä on niin monitasoinen kappale,mutta pidän sen tunnelmasta.Pauli laulaa sen jotenkin niin lempeästi ja se kellon tikitys.Rauhoittava biisi!
Jotenkin minulle tulee visio ajoittaiseen elämän väsymiseen(lue keikkailun),mutta myös se ettei sitä vaihtais pois... Confused
Takaisin alkuun
Kaitsu
Tosikäyttäjä
Tosikäyttäjä

LähetäLähetetty: 21.11.05 11:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Leikö olen ymmärtänyt oikein yhden vanhan kansan sanonnan Pohojanmaalta.

Muistan mummoni joskus käyttäneen sanontaa "kuin Jerusalemin suutari" ihmisestä joka ei pysy paikallaan, vaan on jatkuvasti menossa esim. kyläilemässä tai muuten vaan menossa pitkin raittia. Sanonta sisälsi negatiivisen vireen, eikä tällaista henkilöä kovin korkeassa arvossa pidetty aikana jolloin ihmisen arvoa osin työntekemisellä mitattiin.

Itse olen biisin suutarin mieltänyt keikkailevaksi rock-äijäksi. Ehkäpä ironinen viittaus jopa omaan itseen. Hieno teksti.
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Sari
Tosimegarokkari
Tosimegarokkari

LähetäLähetetty: 21.11.05 21:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Luulen,että tämä nimike Jerusalemin suutari osui oikeaan.Se jotenkin sopii tähän tarinaan...ja nyt tiedän miksi sanoa tytärtäni,joka on melkein aina menossa tai tulossa jostakin. Smile
Takaisin alkuun
Kaapo
Tosikäyttäjä
Tosikäyttäjä

LähetäLähetetty: 31.7.06 20:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Haukan maininta Raamattu-yhteydestä tulee vahvistetuksi, jos selvittää asiaa vaikkapa tietosanakirjoista. (Ellei tunne Raamatun sisältöä tarkemmin jo ennestään, minkä näkisin itse kuuluvan hyvään yleissivistykseen.)

http://runeberg.org/pieni/2/0059.html
Takaisin alkuun
Kaapo
Tosikäyttäjä
Tosikäyttäjä

LähetäLähetetty: 31.7.06 20:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sari kirjoitti:
... ja se kellon tikitys.Rauhoittava biisi!

- Muistelen kuulleeni tai lukeneeni, että kellon tikitys on aito vanhan kaappikellon tikitys, äänitetty Töysässä Pesolan kotitalon pirtissä.
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Pauli Hanhiniemi Foorumin päävalikko -> Musiikki Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia

Sivu 1 Yht. 1

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa