| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
dixi Rokkari

|
Lähetetty: 9.1.05 21:47 Viestin aihe: |
|
|
| Kaapo kirjoitti: | | Toisessa näistä lainapätkistä esiintyy suomenkielen verbi, joka on tässä muodossaan äärimmäisen harvinainen. Itse en ole koskaan kuullut tai nähnyt käytettävän sitä missään muussa yhteydessä, kuin näissä biiseissä. |
Minulla ei ole oikeasti mitään tietoa mikä tuo voisi olla, mutta ainoa vähän erikoisemman kuuloinen verbimuoto on loiventaa-verbillä biisissä Asserin kapakkaan: "tämä ilta kuluu loiventain". Tiedä sitten menikö ihan metsään. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Jake Admin

|
Lähetetty: 9.1.05 22:12 Viestin aihe: |
|
|
| dixi kirjoitti: | | Minulla ei ole oikeasti mitään tietoa mikä tuo voisi olla, mutta ainoa vähän erikoisemman kuuloinen verbimuoto on loiventaa-verbillä biisissä Asserin kapakkaan: "tämä ilta kuluu loiventain". Tiedä sitten menikö ihan metsään. |
Ei mullakaan oo tietoa, mutta samaan "loiventain"-muotoon päädyin minäkin. Tosin en mä kyllä siitä vielä Helismaahan pääse. Kohta pitää Kaapon kertoa jo oikea vastaus, tai sitten vähintään 3N:n albumi, jolla kyseinen biisi on julkaistu.
EDIT: Nyt (10 min myöh.) taitaa olla jo tietoakin, oisko se sittenkin Timpureiden "ratas rupattaa". Se tietääkseni ainakin on Helismaata. Ja tsibale on Vanhan myllyn taru. _________________ YouTube-sivuni |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Kaapo Tosikäyttäjä

|
Lähetetty: 9.1.05 22:52 Viestin aihe: |
|
|
Jees. "Ratas rupattaa" oli se, mitä haettiin.
Muitakin voi löytyä, mutta tällä hetkellä ei ole huomio muihin kiinnittynyt. Joka tapauksessa, aika persoonallinen piirre Paulin teksteissä tuo taipumus pikku lainoihin. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Kaapo Tosikäyttäjä

|
Lähetetty: 20.1.05 12:49 Viestin aihe: |
|
|
| Tuosta "sanoituksia muille" otsikosta tuli mieleen, että onhan Pauli kierrättänyt omia tekstinpätkiäänkin: Elvis Breznevin ekalla levyllä on Paulin sanat biisissä "Kahvia ja tupakkaa." |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Tyttö taksissa Hevirokkari

|
Lähetetty: 27.1.05 19:48 Viestin aihe: |
|
|
Onhan tämä lainailu kautta lyriikan ja muun ihan yleisesti käytetty keino. Esim. Ismo Alanko käyttää paljon. Ja Paha maa -leffassa, jossa siteerataan paljon Eppujen Murheellisten laulujen maata, soi yhdessä välissä sekin biisi, johon Eppujen biisissä puolestaan viitataan  _________________ Ei se voinut aavistaa |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Kaapo Tosikäyttäjä

|
Lähetetty: 20.7.06 19:47 Viestin aihe: |
|
|
| Tyttö taksissa kirjoitti: | | ... Ja Paha maa -leffassa, jossa siteerataan paljon Eppujen Murheellisten laulujen maata, ... |
- Paha maa taas merkitsee minulle eniten Kauko Röyhkän noin 15 vuotta vanhana biisinä. Josta taas voi helposti kuvitella lainatun (tahattomasti, otaksun)) kitarariffiä Kolmannen Naisen biisiin Pitkin vihreätä linjaa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Kaapo Tosikäyttäjä

|
Lähetetty: 21.7.06 13:14 Viestin aihe: |
|
|
Nyt nolottaa! Tämän huomaamatta jättäminen tähän mennessä paljastaa armottomasti, että suhteeni suomalaiseen kulttuurihistoriaan on lopulta paljon ohuempi, kuin olisi suotavaa! Lieventäväna asianhaarana, että en koskaan ole erityisemmin pitänyt biisistä Uneni on vasta alussa.
"Kaukana kavala maailma" on Aleksis Kiveä (Sydämeni laulu, Seitsemästä veljeksestä). |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Tyttö taksissa Hevirokkari

|
Lähetetty: 24.7.06 23:23 Viestin aihe: |
|
|
| Kaapo kirjoitti: | | - Paha maa taas merkitsee minulle eniten Kauko Röyhkän noin 15 vuotta vanhana biisinä. |
Sama juttu - aivan loistobiisi. Siihen ei nähdäkseni ko. leffassa kuitenkaan (sen enempää) viitata. _________________ Ei se voinut aavistaa |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
dixi Rokkari

|
Lähetetty: 25.7.06 15:04 Viestin aihe: |
|
|
Jostain taisin lukea että vaikka leffassa ei biisiin viitatakaan, nimi on kuitenkin otettu tietoisesti juurikin kyseisestä biisistä.
Myös Tyttö sinä olet tähti -elokuvan nimi taitaa viitata Röyhkän Sinä olet tähti -biisin kertsiin: Tyttö, sinä olet tähti ja loistat vielä, loistat meille vielä. _________________ http://www.anomus.com/ |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Kaapo Tosikäyttäjä

|
Lähetetty: 25.5.08 18:36 Viestin aihe: |
|
|
| Kaapo kirjoitti: | Nyt nolottaa! Tämän huomaamatta jättäminen tähän mennessä paljastaa armottomasti, että suhteeni suomalaiseen kulttuurihistoriaan on lopulta paljon ohuempi, kuin olisi suotavaa! Lieventäväna asianhaarana, että en koskaan ole erityisemmin pitänyt biisistä Uneni on vasta alussa.
"Kaukana kavala maailma" on Aleksis Kiveä (Sydämeni laulu, Seitsemästä veljeksestä). |
- Ja miten tämä seuraava onkaan voinut jäädä noteeraamatta aikoinaan, kun näitä pohdittiin:
"...se tuntee jäljet tuhansien tuoppien." (Hyvää ja kaunista)
Tapio Rautavaara. Tuopin jäljet ("itse tuoppini jäljet mä tunnen")
Entä olisiko tämä riiminpätkä syntynyt ilman Karman Huomenta Suomea?:
"Huomenta Suomi poikasi on voimissaan." (Missä viisaaksi tullaan?) |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Kaapo Tosikäyttäjä

|
Lähetetty: 19.10.09 18:25 Viestin aihe: |
|
|
Uudella Kolmas Nainen -levyllä Pauli vie lainaamisen uudelle tasolle:
"Viisaat istuu varjossa ja kasvaa sammalta
eikä ammu kohti seriffii tai apupoikia..."
(Kumpi ajaa kovempaa)
Bob Marley: I Shot The Sheriff:
"I shot the sheriff
But I didnt shoot no deputy, oh no! oh!"
Jälkikuvassa Pauli kyselee, onko "turhanpäiväisempää kuin vaikka purjehdus." Lasse Mårtensson taas totesi aikoinaan turhaksi kaiken paitsi purjehduksen.  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Jake Admin

|
Lähetetty: 23.10.09 17:17 Viestin aihe: |
|
|
| Kaapo kirjoitti: | Uudella Kolmas Nainen -levyllä Pauli vie lainaamisen uudelle tasolle:
"Viisaat istuu varjossa ja kasvaa sammalta
eikä ammu kohti seriffii tai apupoikia..."
(Kumpi ajaa kovempaa)
Bob Marley: I Shot The Sheriff:
"I shot the sheriff
But I didnt shoot no deputy, oh no! oh!"
Jälkikuvassa Pauli kyselee, onko "turhanpäiväisempää kuin vaikka purjehdus." Lasse Mårtensson taas totesi aikoinaan turhaksi kaiken paitsi purjehduksen.  |
Hyviä huomioita, tuon Mårtensson-kohdan minäkin huomasin. Paulihan oli mukana tekemässä Mårtensson-tribuuttilevyä jonka tribuutin kohde sitten itse tyrmäsi.  _________________ YouTube-sivuni |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|